Studier & ett arbetspass!
Ja, nu har jag just anlänt hem efter ett lyckat pass på jobbet. Dagen började däremot med att jag läste igenom Slöjans Politik av Joan Wallach Scott ('The Politics of the Veil'. 2007. Tankekraft Förlag) inför morgondagens föreläsning. Scott argumenterar rätt så djupgående kring att den franska statens inställning mot islam grundar sig i en felaktig bild av verkligheten med följd att muslimer förminskas och framställs negativt på ohållbara grunder. Till sin hjälp utgår Scott mest utifrån slöjan och det förbud som gör sig gällandes i Frankrike - överlag är verket helt acceptabelt och språket är gott strukturerat vilket underlättar läsningen något enormt.
Efter att ha plöjt igenom Scotts lilla ögonsten så var det således dags för jobbet. En djupgående beskrivning av mitt yrke känns rätt så ointressant men övergripligt så undervisar jag högstadieelever med behov av extra resurser vid två tillfällen per grupp och vecka. Fokus ligger främst på svenska, engelska & matematik även om jag med jämna mellanrum även får ta mig an SO-, NO- och ytterligare ämnen. Just idag var det mest ett behov av hjälp i matematik & engelska vilket har lett till att jag bl.a. fått stå och rabbla upp imperfekt av engelska begrepp samt skutta tillbaka i historien till mina gamla matematiklektioner i chans & risk.
Man märker överlag att ens kunskaper inom de naturvetenskapligt inriktade ämnesområden som studeras på högstadiet har blivit lite väl dammiga, även mina kunskaper i matematik brukar vara pinsamt otillräckliga!
För att avsluta det här lilla dagboksliknande inlägget så kan jag även meddela att jag via inspiration från annat håll har bestämt mig för att mitt första diskussionsinlägg kommer att beröra uppdelningen av kulturbegreppet och huruvida realistiskt det faktiskt är att nyttja begreppen fin- & populärkultur!

Stay tuned för det kommande diskussionsinlägget!
Efter att ha plöjt igenom Scotts lilla ögonsten så var det således dags för jobbet. En djupgående beskrivning av mitt yrke känns rätt så ointressant men övergripligt så undervisar jag högstadieelever med behov av extra resurser vid två tillfällen per grupp och vecka. Fokus ligger främst på svenska, engelska & matematik även om jag med jämna mellanrum även får ta mig an SO-, NO- och ytterligare ämnen. Just idag var det mest ett behov av hjälp i matematik & engelska vilket har lett till att jag bl.a. fått stå och rabbla upp imperfekt av engelska begrepp samt skutta tillbaka i historien till mina gamla matematiklektioner i chans & risk.
Man märker överlag att ens kunskaper inom de naturvetenskapligt inriktade ämnesområden som studeras på högstadiet har blivit lite väl dammiga, även mina kunskaper i matematik brukar vara pinsamt otillräckliga!
För att avsluta det här lilla dagboksliknande inlägget så kan jag även meddela att jag via inspiration från annat håll har bestämt mig för att mitt första diskussionsinlägg kommer att beröra uppdelningen av kulturbegreppet och huruvida realistiskt det faktiskt är att nyttja begreppen fin- & populärkultur!

Stay tuned för det kommande diskussionsinlägget!
Kommentarer
Trackback